دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۰۳

لوله پلیکا

۴ بازديد

لوله پلیکا چیست؟

لوله پلیکا یا پولیکا لوله‌ای است که از جنس  UPVC ساخته شده است. PVC مخفف عبارت Poly Vinyl Chloride، و نوعی پلیمر پلاستیک مصنوعی است، و UPVC مخفف عبارت Unplasticized Poly Vinyl Chloride یعنی پی‌وی‌سی سخت‌شده است. در واقع در پاسخ این پرسش که لوله پلیکا چیست می‌توان گفت ماده‌ای است که از پی‌وی‌سی ساخته شده، اما در روند تولید آن هیچ‌گونه ماده نرم‌کننده‌ای به آن اضافه نشده است. این لوله به PVC سخت هم معروف است.

لوله پلیکا یا همان UPVC از نخستین لوله‌های پلیمری است که در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار گرفتند و ویژگی‌های منحصربه فردی دارند. لوله‌های پلیکا دوام خوبی دارند، زنگ نمی‌زنند و پوسیده نمی‌شوند، و به همین دلیل توانستند به‌زودی جای لوله‌های فلزی را در صنعت، کشاورزی و مصرف‌های خانگی بگیرند.

 

 لوله پلیکا

مزایای لوله پلیکا :

مقاومت در برابر خوردگی : لوله پلیکا غیر رسانا است و نسبت به فعل و انفعالات الکتروشیمیایی ناشی از اسیدها و نمک‌هایی که باعث خوردگی فلزات می‌شوند مقاوم است. این مشخصه در داخل و خارج لوله پلیکا ( لوله پولیکا ) وجود دارد. در نتیجه لوله در جاهایی که خاک مهاجم است کاربرد دارد.

مقاومت شیمیایی : لوله پلیکا در برابر طیف وسیعی از مواد شیمیایی حداکثر تا دمای 140 درجه فارنهایت مقاومت خود را به نمایش می‌گذارد و همچنین در برابر مواد شیمیایی ای که معمولا در منازل پیدا یا استفاده می‌شوند مقاوم است.

مقاوت نسبت به وزن، سبک بودن : لوله پلیکا پیشرف شگرفی در کاهش وزن لوله داشته و این از نظر ایمنی بسیار مهم است. این لوله‌ها مصدومیت کارگر را به شدت کاهش می‌دهد.

انعطاف پذیری : مقاومت لوله پلیکا نسبت به شکستگی یک ویژگی بسیار مهم است. در حالیکه لوله پلیکا (پولیکا ) از ترکیب مواد پی وی سی خشک ( U-PVC ) ساخته شده تحمل فشار بدون اینکه دچار شکستگی شود را دارد.

مقاومت در برابر ضربه : در شرایط عادی لوله پلیکا ( پولیکا ) به نسبت لوله‌های ساخته شده از خاک رس بتن و بسیاری دیگر از مواد مرسوم مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد.

ضریب اصطکاک : لوله pvc با دیواره های صاف تری که دارد باعث کاهش اصطکاک سیال و مقاومت در برابر جریان می شود.

کیفیت آب : لوله پلیکا هیچ تاثیر منفی ای روی کیفیت آب نمی‌گذارد.

عایق حرارتی : لوله پلیکا رسانایی حرارتی کمتری نسبت به لوله‌های قدیمی تر دارد. این باعث می‌شود که لوله پلیکا برای بسیاری از پروژه‌های عایق حرارتی مناسب و مطلوب باشد.

 

 

 

معایب لوله پلیکا

مقاومت مکانیکی بسیار پایین این سیستم بهنگام دفن شدن درون خاک و عدم توانایی تحمل نیروهای وارده از سمت ماشین ها و حتی خود خاک از یک سو.

شکنندگی لوله های پلیکا بعد از مدتی قرار گرفتن در مقابل نور خورشید.

 

 

 

 

کاربرد لوله پی وی سی (پلیکا) :

  •  سیستم آبیاری تحت فشار (مزرعه)
  •  سیستم آبرسانی شهری
  •  سیستم فاضلاب شهری
  •  سیستم فاضلاب ساختمان
  •  سیستم آبرسانی از چاههای آب
  •  سیستم آبرسانی ساختمان
  •  انتقال کابلهای برق و مخابراتی

چرخه تولید لوله پلیکا

مزایای فراوان لوله پلیکا از یک سو و صرفه اقتصادی این جنس لوله از سوی دیگر سبب شده که بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی، از لوله‌های غیرفلزی مانند پلیکا به جای فلزی استفاده کنند. چراکه از لحاظ اقتصادی، هزینه یک لوله معمولی فلزی خیلی بیشتر از لوله غیر فلزی با همان مقاومت است.
عمده‌ترین کاربرد UPVC در انتقال آب و فاضلاب است. از طرف دیگر ایمنی و بهداشتی بودن آن سبب شده که برای استفاده در سیستم انتقال آب آشامیدنی بسیار ایده‌آل باشد.

برای تولید انواع لوله پی وی سی، بنا به کاربردش یکی از روش‌های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:
1.    اکستروژنی
برای تولید کابل ، لوله برق، پروفیل، گرانول سازی و ساخت پنجره از روش اکستروژنی استفاده می‌شود.
2.    پوشش دهی دورانی
جهت تولید انواع دستکش‌های مصرفی قابل استفاده در صنعت و مصارف خانگی، توپ‌های بازی و … از روش پوشش دهی دورانی استفاده می‌شود.
3.    روش تزریقی یا فشاری
به منظور تولید قطعه‌های pvc سخت و صنعتی از این روش استفاده می‌گردد.

 مشخصات فنی لوله پلیکا

 

دسته بندی لوله پلیکا 

لوله های پلیکا با توجه به فشار کاری و تحمل وزن به سه دسته زیر تقسیم بندی می شود :

 لوله پلیکا قوی ، لیست قیمت لوله پلیکا قوی در سایت پایپ کالا موجود می باشد .

 لوله پلیکا نیمه قوی ، لیست قیمت لوله پلیکا نیمه قوی در سایت پایپ کالا موجود می باشد .

 لوله پلیکا معمولی ، لیست قیمت لوله پلیکا معمولی در سایت پایپ کالا موجود می باشد .

اگر برای ساختمان خود می خواهید از لوله پلیکار ارزان استفاده کنید می بایست لوله پلیکا معمولی را انتخاب کنید و البته برای فشارهای بالاتر می بایست از لوله پلیکا قوی و نیمه قوی استفاده کنید

 .

 

انواع لوله پلیکا از نظر مقاومت:

لوله پولیکا در سه نوع مختلف و با سختی‌های گوناگون ساخته می‌شود:

معمولی

لوله پولیکا معمولی یا پلیکا فشار ضعیف کمترین ضخامت را در بین انواع لوله پلیکا دارد. لوله پلیکای معمولی سبک‌تر و ارزان‌تر از انواع دیگر است و در جایی استفاده می‌شود که فشاری بر روی آن نباشد. از لوله پلیکای معمولی استفاده زیادی در کانال‌های تهویه هوای خانگی و صنعتی و انتقال آب باران می‌شود.

نیمه قوی

دیواره پلیکای نیمه معمولی یا نیمه قوی ضخامت بیشتری از پلیکای معمولی دارد. از پلیکا نیمه قوی در انتقال آب و فاضلاب‌های خانگی و پوشش کابل‌های برق و مخابراتی استفاده می‌شود.

فشار قوی

لوله پلیکا فشار قوی ضخامت بیشتری از انواع دیگر آن دارد. لوله پلیکا فشار قوی در پوشش‌دهی کابل‌های برق صنعتی، و همچنین برای انتقال اسیدها و بازها استفاده می‌شود. کاربرد دیگر لوله پلیکا فشار قوی در آب‌رسانی به زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها است. از لوله پلیکا فشار قوی برای کانال‌کشی و انتقال آب آشامیدنی هم استفاده زیادی می‌شود.

اما اگر پرسیده شود کاربرد اصلی این نوع از لوله پلیکا چیست باید گفته شود انتقال فاضلاب شهری و صنعتی اصلی‌ترین کاربرد لوله پلیکای فشار قوی است. بیشتر فاضلاب‌های شهری و صنعتی دارای موادی با خاصیت اسیدی یا بازی هستند که می‌تواند به خط لوله آسیب برساند. اما بهره‌گیری از لوله‌های فاضلاب UPVC این مشکل را حل می‌کند.

 

لوله کاروگیت

۳ بازديد

لوله کاروگیت چیست؟

لوله کاروگیت یک نوع لوله است. لوله ای با جداره خارجی ساختمند یعنی حالت فنری شکل که سیاه رنگ است. مجموعه‌ای از ردیف‌ها و شیارها روی سطح آن وجود دارد. این لوله می‌تواند از فولاد و یا پلاستیک‌هایی از قبیل پلی اتیلن با چگالی بالا (H.D.PE) یا PVC ساخته شود. که بدلیل مزایای بسیار بالای پلی اتیلن لوله کاروگیت پلی اتیلن با فاصله ی زیاد از دیگر انواع لوله کاوگیت در صدر کاربرد در انواع پروژه های شهری و جاده ای ست. همچنین می‌تواند روکش دار یا آستردار باشد مثل لوله کاروگیت پی وی سی که پوششی از جنس الیاف دارد البته نوع بدون پوشش کاربرد بیشتری دارد. لوله کاروگیت پلی اتیلنی برای کاربردهایی مانند انتقال آب و فاضلاب و زهکشی و انتقال فاضلاب صنعتی و عفونی و آب های جاری و حتی مسیر کابل ها و سیم ها و نیز ساخت پل ها و اخیرا بصورت محافظ ی برای شیرآلات به کار می‌رود . در لوله کاروگیت انعطاف پذیری، دوام و استحکام، قیمت مناسب و سبکی و حمل راحت برتری های ارزشمندی هستند. 

در لوله کاروگیت جدار بیرونی کنگره‌ها یا حلقه‌هایی متحد‌المرکز دارد، در حالی که سطح جدار درونی لوله کاملاً صاف است. جدار داخلی لوله کاروگیت می‌تواند از جنس فولاد و یا پلی‌اتیلن سنگین (H.D.P.E) باشد. لوله کاروگیت HDPE لوله ای چین دار یا راه راه یا فنری شکل با مجموعه ای از خطوط موازی و شیارها روی سطح آن است. علت راه راه ساخته شدن آن را می توان افزایش مقاومت در برابر جریان های فشارهای خارجی با فشار بالا و مقاومت بیشتر در برابر تنش عنوان کرد. لوله کاروگیت  H.D.P.E از ماده پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) که ماده ای متنوع است ساخته شده و با دارا بودن برخی از ویژگی های ایده آل، برای استفاده در مصارف زیرزمینی کاربرد دارد. این لوله به راحتی و با استفاده از ابزار آلات و کاتر ها برش داده می شود.

 

لوله کاروگیت | قیمت لوله کاروگیت | کارخانه لوله دوجداره فاضلابی - گروه  صنعتی ناب زیست 

کاربردهای لوله دوجداره کاروگیت ( لوله پلی اتیلن دوجداره )

  • انتقال فاضلاب های شهری و روستائی
  • غلاف رایزر
  • غلاف کابل‌های برقی و کابلهای فیبرنوری
  • جایگزین نهرهای آب در روستاها و باغات
  • جدار چاه
  • جدارسپتیک تانک
  • بصورت نیم لوله جهت استفاده در نهرهای آب کشاورزی
  • زهکش در پروژه های مختلف اعم از کشاورزی و ساختمانی

و دیگر مصارف مهم و ارزنده دیگر که می‌توان ازلوله کاروگیت تحت عناوین مختلف استفاده نمود, ویژگی‌های لوله کاروگیت با توجه به نیاز امروز در مدیریت‌های شهری و برقراری فاضلاب‌های شهری و جمع‌آوری آبهای سطحی از بهترین گزینه‌ها در این سیستم می‌باشد به گونه‌ای که امروز در بیشتر است شهرهای در پروژه‌های فاضلابی از لوله‌های کاروگیت فاضلابی استفاده

 

انواع  استفاده  از لوله کاروگیت:

 لوله های کاروگیت  به طور گسترده ای در صنایع پتروشیمی، ابزار دقیق، هوافضا، شیمیایی، برق، سیمان، متالورژی و سایر صنایع استفاده می شوند. لوله های کاروگیت  ساخته شده از پلاستیک و مواد دیگر  در ساخت ابزار ماشین ، لوازم خانگی و غیره  استفاده می شود.

 

 

چرا لوله های کاروگیت برای لوله کشی آبها ترجیح داده می شوند؟

این لوله‌ها  ماهیتی انعطاف‌پذیرتر  نسبت به سایر لوله ها دارند،همچنین می‌توانند کارکرد طولانی‌تری داشته باشند و بدون نیاز به اتصالات زانویی اضافی و چسب مورد نیاز لوله‌های پی وی سی، خم شوند. بنابراین، نصاب ها مجبور نیستند محدود به استفاده از زوایای 45 یا 90 درجه باشند، در ضمن نسبت به سایر لوله ها هزینه مناسبی دارند.

 

این لوله‌ها که طبیعتاً خود تمیز شونده هستند، برای جابجایی آب و زباله‌ها در داخل دیواره‌های تونل به برآمدگی‌ها  متکی هستند. برخلاف لوله پی وی سی  صاف، تلاطم ایجاد  کرده و جریان آب را راه می اندازند و اجازه نمی دهند که زباله ها لوله را مسدود کنند.

سوراخ‌های کوچک‌تر درون برآمدگی‌ها، زباله‌های بزرگ‌تر را از ورود به لوله باز می‌دارد و کمک میکند تا آب راحتر وارد لوله ها شود.

 لوله کاروگیت | لوله پلی اتیلن دوجداره کاروگیت | گروه صنعتی پترو آب حیات کالا

 

نحوه نصب لوله کاروگیت

همانطور که برای دفع کردن و نصب کردن انواع لوله های پلی اتیلنی برای ابیاری تحت فشار مواردی باید مورد توجه قرار گیرد به طور حتم دستورالعمل خاصی نیز برای دفن کردن لوله کاروگیت وجود دارد. دقت داشته باشید لوله های پلی اتیلن می تواند از طریق جوش اتصالات فشاری در روی زمین به یکدیگر متصل شده و سپس به آسانی داخل تراشه قرار گرفته شود. با این حال لازم است بدانید در هنگام ایجاد مهار برای خطوط لوله دفن شده، به وجود آوردن مهارت در شیارها آزاد لوله نیز توصیه می شود.

با این وجود توجه داشته باشید تمام تکیه گاه های موقت همچون میخ های تراز پایه ها و غیره قبل از خاکریزی باید از زیر لوله کاروگیت خارج شود. در لوله گذاری موازی یا متقاطع لوله های پلی اتیلن باید دارای فاصله کافی باشد که این امر موجب محافظت مناسب از گرما یا سایر اقدامات مقتضی خواهد شد. از طرفی لازم به ذکر است که اگر این لوله ها در گودال های باز و بدون اقدامات حفاظتی قرار بگیرد در نقاط تقاطع باید حتما فاصله مورد نیاز حفظ شود به طوری که در لوله گذاری های موازی حداقل این فاصله بسته به نصف قطر اسمی لوله بزرگتر می باشد.

در هنگام خاکریزی لوله کاروگیت نیز لازم نیست که از گرید خاص استفاده شود بلکه می توان از مواد حفاری شده که برای یک تراکم معمولی مناسب است استفاده نمود. با این حال دقت داشته باشید مخلوط شن و ماسه که حداکثر اندازه دانه های آن حدود ۲۰ میلیمتر باشد برای پر کردن بالای لوله مناسب می باشد

 

 

ابعاد لوله کاروگیت چیست؟

لوله کاروگیت دارای سایزهای مختلف و انواع متفاوتی است و ابعاد آن براساس قطر داخلی لوله‌ها تعیین می‌شود. برای محاسبه دقیق قطر لوله و تعیین سایز آن، باید مقاومت مکانیکی لوله از طریق میزان خاکی که روی آن قرار می‌گیرد، محاسبه گردد.

لوله کاروگیت از سایز ۱۱۰ میلیمتر تا ۳۵۰۰ میلیمتر در شاخه‌های ۳، ۶ و ۱۲ متری و با مقاومت‌های ۸، ۱۶، ۳۱.۵ و ۶۴ کیلونیوتن بر متر مربع تولید و در بازار عرضه می‌گردد. انواع لوله کاروگیت چیست؟

 

لوله کاروگیت ۱۰۰۰

این نوع لوله در شاخه‌های ۶ متری تولید می‌گردد، از لوله کاروگیت ۱۰۰۰ میلیمتر در شبکه‌های اصلی فاضلاب‌های شهری، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و برای انتقال آب رودخانه‌ها، منهول‌ها و یا دیواره چاه‌ها استفاده می‌شود

.

لوله کاروگیت ۱۲۰۰

این سایز به صورت کوپلر سرخود و بدون کوپلر تولید می‌گردد. از لوله کاروگیت ۱۲۰۰ میلیمتر در مخزن سازی، تولید سپتیک تانک، چربی گیر پلی اتیلن، ساخت منهول‌های فاضلاب و شبکه اصلی جمع آوری فاضلاب استفاده می‌گردد

.

لوله کاروگیت ۱۶۰۰

این سایز از لوله در شاخه‌های ۳ و ۶ متری تولید و برای اتصال دو حلقه لوله کاروگیت سایز ۱۶۰۰ از جوش اکستروژن استفاده می‌گردد. این سایز لوله کاروگیت در شبکه‌های اصلی فاضلاب، مخزن سازی، منهول سازی، انتقال آب رودخانه ها بصورت ثقلی و زیر جاده ها برای رد کردن آب استفاده می‌گردد

.

لوله کاروگیت ۱۸۰۰

از لوله کاروگیت ۱۸۰۰ میلیمتر در شبکه‌های انتقال فاضلاب شهری، فاضلاب‌های بزرگ صنعتی، ساخت منهول پلی اتیلن، سپتیک تانک پلی اتیلن، چربی گیر پلی اتیلن، غلاف برای دور لوله‌های گاز، ایستگاه پمپاژ، انتقال آب یا هر سیالی به صورت ثقلی، زیر جاده‌ها برای عبور آب و رودخانه‌ها و قالب جهت تزریق بتن دور لوله‌ها استفاده می‌شود .

 

لوله کاروگیت ۲۰۰۰

از لوله کاروگیت ۲۰۰۰ میلیمتر در فاضلا‌ های صنعتی کارخانجات، پالایشگاه‌های نفت و گاز، پتروشیمی‌ها، شهرک‌های صنعتی، سپتیک تانک پلی اتیلن، منهول پلی اتیلن، چربی گیر پلی اتیلن، ایستگاه پمپاژ، غلاف دور لوله‌های گاز و آب، زیر جاده‌ها برای گذر آب و داخل کانال‌ها استفاده می‌گردد و در شاخه‌های ۳، ۶ و ۱۲ متری در بازار موجود می‌باشد.