دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۰۳

لوله بتنی

۶ بازديد

لوله بتنی

لوله بتنی به دلیل داشتن ماده ای ماندگار و قابل استفاده، دارای سابقه و شهرت خوبی است. سیستم های فاضلاب بتنی مدرن در اواسط قرن نوزدهم و هنگامی که مردم از نیاز به سرویس بهداشتی برای کنترل شیوع بیماری آگاه شدند، ظهور کردند. اولین استفاده از لوله بتنی در ایالات متحده، نصب در فاضلاب بود که در سال 1842 در نیویورک ساخته شده است

 

انواع لوله‌های بتنی

لوله بتنی در دو نوع ساده و مسلح ساخته می‌شود. بتن مسلح ترکیبی از سیمان، سنگدانه و آب است که در آن فولاد جایگذاری شده است. قطر لوله‌های بتنی ساده در ایران محدود به 600 میلی‌متر است با این حال این نوع، تا قطر 900 میلی‌متر هم قابل تولید است

 تاریخچه پیدایش لوله‌های بتنی

لو‌له بتنی ساده

لو‌له بتنی ساده با قطر مشخص و خاصی ساخته می شوند و که این قطر معمولا در ایران ۶۰۰ میلی متر است و طول این لوله ها یکسان است و این حمل آنها را  راحت تر می کند و از لوله های بتنی  در سیستم های آبی و انتقال آب استفاده می شود.

 

لو‌له بتنی مسلح

در لوله های بتنی که مسلح هستند بتن شامل سنگدانه و سیمان و آب و فولاد می شود که در لو‌له بتنی مسلح از فولاد و بتن استفاده می شود و این فولاد ها به صورت مارپیچ داخل این لو‌‌له ها و بتن ها قرار می گیرد  این کار استحکام لوله را بالا می برد و در برابر خطرات و عوامل بیرونی مقاوم  تر می کند و در زمان حمل و نقل لو‌له ها به محل نصب و پروژه هم صدمه ای به آنها وارد نمی شود.از این لو‌له ها برای منتقل کردن آب و پس آب ها  استفاده می شود .

.

مزایای لوله‌های بتنی نسبت به سایر انواع لوله‌ها

با وجود سنگینی و شرایط سختی که لوله‌های بتنی برای حمل و نصب دارند، اما ارزان‌تر بوده و مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر فشارهای داخلی دارد.

ضمن اینکه با دوام زیاد و مقاومت بالا در برابر خوردگی همچنان یکی از گزینه‌های اصلی برای لوله گذاری فاضلاب‌ها محسوب می‌شود.

 

 

کاربرد لوله‌های بتنی در صنعت تصفیه آب و فاضلاب

ابعاد مختلف لوله بتنی فاضلابی برای جمع آوری خطوط و انتقال آب و فاضلاب و حتی پمپاژ فاضلاب کاربرد بسیاری دارد. لوله بتنی برای جمع آوری فاضلاب، و در قطرهای تا ۲۰۰ میلی متر به کار می‌رود. این لوله‌ها برای جمع آوری آب فاضلاب و آب باران مناسب است.

تخلیه آب به هنگام طوفان: یک لوله تخلیه بتنی آب طوفان اضافی را از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل می کند و از جمع شدن آب یا جاری شدن سیل جلوگیری می کند. در هنگام طوفان های شدید، آب ممکن است با سرعت بالا از طریق آن به حرکت در بیاید، به همین دلیل مهم است که قدرت کافی برای مقاومت در برابر این  نیرو عظیم داشته باشد.

 فاضلاب: لوله بتنی عمدتا از اثرات عوامل محیطی در امان است و زنگ نمی زند، خم نمی شود و نمی سوزد. به همین دلیل از سالها قبل در سیستم‌های فاضلاب از این لوله و لوله بتنی استفاده می‌شود.

 آبشارها: آن ها در مناطقی قرار می گیرند که آب باید زیر سازه های ساخته شده جریان داشته باشد، مانند زیر جاده ها.

 

معایب لوله  بتنی

لوله بتنی های غیر استاندارد دارای طول عمر محدود و با هرگونه تنش و یا رانشی احتمال ترک خوردن و یا شکستگی را دارد. در حالیکه طول عمر لوله کاروگیت پلی اتیلن حداقل ۵۰ سال بوده و دارای حالت ارتجاعی میباشد.

لوله بتنی دارای حداقل مقاومت حلقوی ۱۴۰۰ کیلو گرم بر متر مربع در حالیکه لوله بتنی دارای مقاومت حلقوی حداقل ۴۲۰۰ کیلو پاسکال میباشد.

لوله بتنی بسیار سنگین و قابلیت تولید در شاخه ۲ و ۲.۵ متری را دارد. درحالیکه لوله کاروگیت پلی اتیلن دارای وزنی سبک و قابل حمل و جابجایی و قابلیت تولید درشاخه ۱۲ متری را دارد.

ضریب زبری لوله بتنی بسیار بالا بوده و داخل لوله موج هایی دارد در حالیکه ضریب زبری لوله کاروگیت در حد صفر بوده و داخل لوله صیقل میباشد .

لوله بتنی را نمیشود در عمق ۲۰ سانتی و یا ۱۰ متری عمق زمین دفن نمود. درحالیکه لوله کاروگیت پلی اتیلن مسلح در عمق حداقل ۲۰ سانت و ۱۱ متر قابلیت دفن و لوله گذاری را دارد.

سرعت نصب لوله بتنی بسیار کم و پایین میباشد در حالیکه نصب لوله کاروگیت بسیار بالا میباشد.

جهت حمل بارگیری و نصب لوله بتنی میبایست هزینه زیادی متقبل شد در حالیکه حمل و نقل و بارگیری و نصب لوله کاروگیت بسیار پایین و در شرکت روتنگران پارسه در حد رایگان میباشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.